Check-in
Welkom op deze digitale vormingssessie. We nemen je mee langs het lesmateriaal dat deel uitmaakt van het project ‘Wonen en leven in Congo’. Op deze reis kan je al proeven van de verschillende activiteiten uit het lespakket, maar ontdek je ook meer over de achterliggende visie van Studio Globo.
Bekijk de visual die de 4 etappes van het project toont. Deze webquest is een verkorte versie van de A-sessie.
Voor onze reis begint, vragen we jou eerst ‘in te checken’. Vul onderstaand formulier in. Scrol door naar beneden en klik onderaan op de knop ‘verzenden’.
Kennismaking
Studio Globo?
Is dit de eerste keer dat je naar Studio Globo komt? Hieronder ontdek je in een notendop meer over onze organisatie. Als je ons aanbod al kent, klik dan verder naar de volgende pagina!
Studio Globo is een ngo voor ontwikkelingssamenwerking die zich specialiseert in ontwikkelingseducatie. De wereld ontdekken, positief leren omgaan met diversiteit, betrokken raken bij mens en milieu en meebouwen aan een duurzame en solidaire wereld zijn hierbij de voornaamste pijlers. Deze pijlers streeft Studio Globo na door een gevarieerd vormingsaanbod aan te bieden aan zowel kleuter-, lager, secundair als hoger onderwijs.
Bekijk het filmpje om te ontdekken wat Studio Globo jou kan bieden!
Meer ontdekken over ons aanbod? Check onze website, Pinterest of Facebook.
Wist je dat Studio Globo een digitaal magazine heeft? Vier keer per jaar komt een nieuw nummer uit om te werken aan de wereld in je klas. Klik hier om je gratis te abonneren.
Project 'Wonen en leven in Congo'
Nu je ingecheckt bent, kan je nog even wat bagage bij de hand nemen. Om jouw leerlingen voor te bereiden op hun reis, krijg jij van ons enkele tools. Neem deze bij de hand indien je een pakket al hebt ontvangen of hebt opgehaald. Indien niet, kan je hier op de website een kopie van de handleiding en het onderzoeksboek vinden.
Check zeker ook het projectschema. Dat geeft je een handig overzicht. Zo kan je de lessen goed inplannen. Hou er wel rekening mee dat de tijdsindicatie in de handleiding en op het schema een schatting is voor de ‘gemiddelde’ klas. Jij kan jouw klas het beste inschatten!
Bekijk onderstaand filmfragment. Dit is de intro van de lesmap voor leerlingen. Hiermee ontdek je hoe een vorm van storytelling de verschillende hoofdstukken verbindt.
Hieronder zie je nog eens de ideeën achter de structuur samengevat.
In ons project spelen we in op verschillende leergebieden en eindtermen. Wij maakten voor jou een overzicht.
Bekijk onderstaande afbeelding waarin de onderzoekers vertellen waarom ze voor een bepaald element kiezen.
Focus: Beeldvorming
Eerste indruk
Voordat je aan de slag gaat met het lesmateriaal van ‘Wonen en leven in Congo’, is het belangrijk om het concept beeldvorming te onderzoeken.
Het proces van beeldvorming start vanaf het moment dat je een eerste indruk hebt van iets of iemand.
Halt, stop, pauze! We spoelen even terug. Misschien heb je al enkele vragen zoals deze:
- Hoezo, eerste indruk?
- Wat is beeldvorming eigenlijk?
- Hoe gebeurt beeldvorming?
- Waarom is kennis hierover belangrijk voor mij als leerkracht?
klik hier en bekijk de interactieve video ‘Beeldvorming’ om de antwoorden op deze vragen te vinden.
Tip: De video zal enkele keren automatisch stoppen. Dan zie je telkens één of enkele knop(pen) staan in het beeld (een wijzende vinger of een plusteken). Wanneer je op een knop klikt, verschijnt er een vraag of een informatieve tekst. Als er meerdere knoppen tegelijk verschijnen, werk je best van links naar rechts. Daarna klik je zelf terug op de playknop om de video verder af te spelen.
Radi-Aid
WAT IS JOUW EIGEN BEELD VAN NOORWEGEN?
Vul je antwoord in op dit formulier.
Bekijk daarna onderaan de woordenwolk met de antwoorden van anderen.
Hoe groter het woord, hoe meer mensen dit als antwoord hebben gegeven.
WAT IS HET BEELD VAN DE (ONWETENDE) KIJKER?
Bekijk deze video.
Deze keer zet je een andere bril op. Stel dat je een ‘onwetende’ kijker bent. Je kent het land Noorwegen niet. Je weet niets anders over het land, behalve wat je in het bovenstaande filmpje te zien krijgt.
Vul vanuit dit standpunt opnieuw dit formulier in. Bekijk daarna de woordenwolk met de antwoorden van anderen.
CONCLUSIES
Vergelijk de twee woordenwolken aan de hand van onderstaande vragen:
- Wat heb je gevoeld bij het bekijken van dit filmfragment?
- Welke gelijkenissen zie je tussen de twee woordenwolken?
- Welke verschillen zie je?
Welke conclusies kunnen we hieruit trekken?
Hoewel deze beelden over Noorwegen satirisch en ironisch bedoeld zijn, is de realiteit echter zo dat er gelijksoortige beelden over landen in het globale zuiden zoals DR Congo worden verspreid.
We kunnen dus besluiten dat de beelden die je te zien krijgt een grote impact hebben op je beeld over een bepaald land, een situatie, een persoon of een groep mensen. Dit beeld is bovendien een beperkt beeld van het geheel. Daarom is het belangrijk om zo veelzijdig mogelijke beelden te tonen en daarbij de blinde vlekken te doorbreken.
Merperspectiviteit
EEN KIJK DOOR DE LENS VAN EEN ANDER
Bekijk de onderstaande video.
Jimmy Kets, fotojournalist voor onder andere de Standaard, toont hoe hij beelden kan manipuleren. Deze beelden maakte hij in 2015 naar aanleiding van de terreuraanslagen. Brussel begaf zich op dat moment in dreigingsniveau 4 en in lockdown.
Iedereen kijkt door zijn eigen lens naar de realiteit. Bij de competentie meerperspectiviteit is het de uitdaging om de realiteit ook eens te proberen bekijken vanuit de lens van een ander. Dit filmfragment is daar een voorbeeld van. Meerperspectiviteit is dus de vaardigheid om iets van verschillende kanten te bekijken.
WAT IS DE MEERWAARDE VAN MEERPERSPECTIVITEIT?
Vanuit één perspectief kan je maar een beperkt beeld van de realiteit krijgen. Het is van belang om je ervan bewust te zijn dat jouw perspectief altijd maar een deel van het geheel is. Je hebt met andere woorden blinde vlekken.
Om een volledig beeld te krijgen, moet je alle perspectieven samen leggen. Zo kan je (gedeeltelijk) de blinde vlekken wegwerken of verkleinen.
HOE GA JE DAARMEE AAN DE SLAG IN DE KLAS?
Je kan het principe van meerperspectiviteit toepassen in je lessen en lesmateriaal. Meerperspectiviteit is een vaardigheid waarmee je onder andere aan correcte beeldvorming kan werken.
Hier zijn 6 criteria voor correcte beeldvorming die je kan toepassen wanneer je op zoek bent naar goede bronnen of wanneer je je eigen lesmateriaal aan het ontwikkelen bent.
- Check dat je info juist en actueel is
- Toon hoe veelzijdig een verhaal is (het geheel aan beelden representeert stemmen of blikken)
- Sommige beelden vereisen meer uitleg over het doel van de zender
- Ga eerst uit van gelijkenissen dan naar verschillen
- De informatie is zo verscheiden en volledig mogelijk
- Vertrek niet vanuit problemen maar ga ze ook niet uit de weg
Extra
Bekijk de volgende video voor een duidelijk overzicht van wat er in ons hoofd omgaat wanneer we aan beeldvorming doen.
Lesmateriaal H1 & H2
Mbote! Bonjour Congo!
In het eerste hoofdstuk maken de leerlingen kennis met de vier onderzoekers. Ook verkennen ze kort DR Congo. Hieronder vind je een kort overzicht van de lesactiviteit. In het onderdeel kennismaking (van deze vorming) zag je alvast de introvideo van dit hoofdstuk. Bekijk even kort de handleiding (p.8-11).
Lees de opdracht. Bekijk de activiteiten in het onderzoeksboek (p.3-9). Schrijf je antwoorden neer voor jezelf.
We ademen dezelfde lucht!
Na het inleidend hoofdstuk, start je met het eerste van de vier elementen: LUCHT. In dit tweede hoofdstuk verkennen de leerlingen de leefwereld van Elie & Nico. Zo ontdekken ze meer over de hoofdstad Kinshasa en het dorp Sia. Hieronder vind je het overzicht van dit hoofdstuk. Neem de handleiding (p. 12-21) er even bij!
Het ‘onderzoek’ waartoe jouw klas de opdracht krijgt van Studio Globo, start dus écht bij dit eerste element. Bij de vier elementen eindigt elke introvideo met een onderzoeksvraag. Door de onderzoeksvraag weten de leerlingen wat ze zullen leren/ ontdekken.
Voer de opdracht uit. Schrijf je antwoorden neer voor jezelf.
De interactieve kaart vind je hier.
Pauze
Neem even vijf minuten voor jezelf:
- een koffie
- een zonnegroet
- een dansje
- een paar rondjes rond de tafel
- …
Er opnieuw klaar voor? Go!
Focus: EDO
Educatie voor duurzame ontwikkeling
Intussen heb je al kennisgemaakt met twee hoofdstukken. Vooraleer we de andere hoofdstukken verkennen, willen we graag focussen op Educatie voor Duurzame Ontwikkeling of kortweg: EDO.
Bekijk eerst onderstaand filmfragment en ontdek meer over duurzame ontwikkeling.
Deze omschrijving, ooit opgetekend uit een kindermond, maakt duidelijk waar duurzame ontwikkeling in feite om gaat: ‘genoeg, voor altijd, en voor iedereen’. Hieruit blijkt dat duurzame ontwikkeling een tijdsdimensie en een ruimtedimensie heeft. Met andere woorden: het begrip is gebaseerd op het besef dat wat we nu doen, gevolgen heeft voor later en dat wat we hier doen, gevolgen heeft voor anderen elders op de wereld.
Je merkte het misschien al in de vorige hoofdstukken: we leggen verbintenis tussen DR Congo en België. Door middel van de personages, de storytelling, en verschillende opdrachten gaan leerlingen hun eigen leefwereld betrekken. Daarnaast zal je merken in volgende hoofdstukken dat er ook een koppeling naar de wereld wordt gelegd. De hoofdstukken eindigen ook meestal met een actie. Het is immers belangrijk om kinderen een positief actiemodel aan te reiken.
Zoals in dit schema zal je in het lesmateriaal 3 niveaus vinden:
- De eigen leefwereld: herkenbaar voor jouw leerlingen.
- Congo: Deze info wordt binnengebracht door Elie & Nico. Congo dient als typevoorbeeld voor landen uit het Zuiden. Dit is een eerste verbreding van de kennis van de leerlingen.
- De wereld: Hiermee willen we verder uitzoomen. We kijken naar verbanden, connecties en systemen. België staat in verbinding met Congo, maar ook met de hele wereld.
Bekijk onderstaand filmfragment over de verbondenheid van de wereld.
Ingezoomd: Systeemdenken
Met EDO werk je dus aan de vaardigheden van jouw leerlingen om bewuste keuzes te kunnen maken voor een duurzame en leefbare wereld. Om dit te verwezenlijken, moet EDO aandacht hebben voor:
- het overbrengen van nieuwe kennis
- het bevorderen van systeemdenken
- waardeontwikkeling
- omgaan met emoties
- actiegerichtheid
In deze vorming willen we even verder stilstaan bij ‘systeemdenken’. Bekijk onderstaand filmpje om hier meer over te weten te komen.
Studio Globo wil kinderen trainen in systeemdenken. In het volgende onderdeel zal je zelf kennismaken met twee tools van het systeemdenken: de gedragspatroongrafiek & de relatiecirkel.
Lesmateriaal H3,H4,H5 & H6
Wees aardig voor de aarde
In hoofdstuk drie, AARDE, gaan de leerlingen op leerpad. Hiermee ontdekken de leerlingen meer over landbouw in DR Congo. Aan elk leerpad is ook een experiment verbonden. Ter uitwisseling van de verschillende onderzoeken die de leerlingen voerden, maken ze een soort ‘relatiecirkel’ met een bol wol. Lees even in jouw handleiding (p.22-33) het lesverloop.
Voer deze opdracht uit. Neem een pen en papier.
Wij willen water!
Hoofdstuk vier zoomt verder uit op de wereld. Het lezen en interpreteren van informatie rond water en watergebruik, staat centraal. Ontdek meer over dit lesdeel in jouw handleiding (p.34-43). Hieronder vind je alvast een schematisch overzicht van de les.
Voer de opdracht uit. Schrijf je antwoord neer voor jezelf.
Voer de opdrachten uit. Schrijf je antwoorden neer voor jezelf.
Speel (niet) met vuur
Het laatste element dat de leerlingen verkennen is VUUR. Dit hoofdstuk bestaat uit een spel waarin leerlingen meer over de ontginning van het regenwoud ontdekken. Ze merken dat er tegenstrijdige belangen zijn. Neem hier jouw handleiding (p.44-57) bij de hand.
Om je te ondersteunen bij het spel, maakten we voor jou een overzichtsfilmpje. Zo heb je een beeld van de verschillende spelfasen en het doel van het spel. De details bekijk je verder in je handleiding en de projectwebsite.
Het hoofdstuk VUUR eindigt met de uitnodiging voor het inleefatelier. Hiermee wordt de reis naar Congo aan jouw leerlingen aangekondigd. Nieuwsgierig naar het inleefatelier? We zullen je een virtuele tour geven tijdens de Zoom-sessie die binnenkort volgt.
Zorg ook zeker dat je mee bent met de praktische afspraken voor het atelier. Je vindt hiervan een samenvatting op de projectwebsite en in het mediapakket.
Tikala malamu! Au revoir!
Na het inleefatelier ga je zo snel mogelijk aan de slag met de nawerking. Hiervoor zit er geen materiaal in het mediapakket, want dat bracht je bij jouw bezoek aan Studio Globo al binnen. In dit hoofdstuk koppel je terug naar het bezoek aan het inleefatelier en de realiteit in DR Congo. We willen leerlingen ook aanzetten tot actie en hen positieve actiemodellen aanreiken. Bekijk het lesverloop in jouw handleiding (p.58-64).
Voer de opdracht uit. Schrijf je antwoord neer voor jezelf.
Check-out
Wil je graag met jouw leerlingen ook de geschiedenis van Congo (en België) in duiken? Ga dan aan de slag met het modulaire lespakket ‘Sporen van kolonisatie’. Hierin leg je ook de link naar het heden om actuele thema’s als racisme en discriminatie te bespreken en verwerken. Bekijk onderstaand filmpje om meer te ontdekken over de lesactiviteiten en doelen van het pakket.
Nog meer ontdekken? Bekijk de gratis website en het volledig digitale lesmateriaal.
Tot slot vragen we jou nog uit te checken. Op die manier registreren we onze gebruikers. Daarnaast vragen we jou ook even deze sessie te evalueren. We bekijken de antwoorden op deze vragen los van de gebruikers/mailadressen en dus anoniem.